Stále stále píšu ...
Jsem SEO specialista!
A jak se takový člověk pozná?
Ví (nebo alespoň výrazněji než ostatní tuší), jak fungují vyhledávače a podle toho umí vyrobit (zlepšit) webové stránky tak, aby se zobrazovaly na předních pozicích ve vyhledávačích a byly tudíž navštěvované, a to organickou návštěvností zdarma, tedy po zaplacení nákladů na SEO specialistu :) Tak je ve zkratce zodpovězena otázka: Kdo je to SEO specialista!
SEO? Tolik stránek popsaných definicemi co je a co není SEO
, že už je i škoda těch nul a jedniček, do kterých se každá věta promění po uložení. Prosím, zkuste si odpověď co je to SEO vygooglit. Snadno naleznete 34.000.000 výsledků na svou otázku "Co je to SEO" - zde je odkaz: www.google.com/search?q=co+je+to+seo
Nejlépe téma Co je to SEO zpracovala asi Komerční banka. Je na prvním místě (14. 12. 2022). Hned za ní SEO Prakticky a pak všem z oboru SEO dobře znalá osoba Pavel Ungr. Když je ta komerčka tak dobrá, asi u ní ještě nějakou dobu zůstanu :)
A přesně o tom je SEO. O hledání a nacházení informací na Internetu. Mohl jsem při hledání Co je to SEO
najít návod Jak upéct domácí chleba
, ale nestalo se tak. Proč? Někdo si dal záležet, abych:
Byla dříve slepice nebo vejce? Dávná otázka, která trápí lidstvo samo. Podobně je to i s označením tohoto oboru. Je to SEO nebo SEO optimalizace? Pravdu mají oba tábory. SEO je správné označení metody. SEO optimalizace je využití potenciálu, protože pravděpodobní zákazníci vyhledávají i "SEO optimalizace" a ono se přeci vyplatí být k nalezení podle uživatelských vyhledávacích dotazů. Zákazník, náš pán! Je to sice krkolomné, ale účinné. Kdo chce zákazníka, přizpůsobí se.
SEO není woo-doo, ale je to metoda neboli souhrn postupů, kroků a doporučení jak udělat webové stránky atraktivnější pro vyhledávače. Protože o tom to všechno přeci je.
Ilustrace:
Jste podnikatel. Živnostník. Například v oboru .. řekněme .. vyberme něco ... jste kominík. A to je fajn být kominík, protože kominíky mají všichni rádi. Nosíte štěstí. Všichni chtějí na vás sahat. Samozřejmě pro štěstí. No ale zrovna vy máte smůlu. Podnikáte, ale nedaří se vám. Už jste poslechli úplně každého. I ty odborníky z hospody! Máte vizitky. Polepené auto. Rozdáváte letáky jak divý. Dokonce už vám i ta známá firma z vedlejší vesnice udělala profesionální webové stránky. A určitě jsou dobré. Líbí se i sousedce Marii. Marii, které se nelíbí nikdy nic! Dokonce jsou i na těch internetech dobrý, protože se díky počítadlu můžete podívat, kolik lidí tam bylo za poslední měsíc. No vida, tady to je: Návštěvnost celkem: 56. Návštěvnost tento týden: 12. Návštěvnost dnes: 2. Návštěvnost právě nyní: 1. No ale proč telefon nezvoní? Jasně tam máte napsáno, aby volali a telefon je na signálu. Má tři čárky stejně jako baterie. To se právě nyní kontrolovalo!
Tak moji milí zlatí, tohle je bohužel internetová realita. Tímhle si prošel každý druhý a druhý jen proto, že se každý první neozval, aby byl součástí statistiky.
Náš kominík totiž opravdu měl smůlu. Nepřiplatil si a nekoupil si k webu ani 20 dkg SEa. A proto se nemůže divit, že vyhledávače o jeho webu nic neví a když o něm nic neví vyhledávače, nemohou logicky o něm vědět ani potenciální zákazníci.
Prvně náš SEO specialista z příběhu o kominíkovi měl říci, jak funguje Internet jako takový a co mohou kominíkovi přinést webové stránky. A ideálně, protože náš SEO specialista je profesionál, bez jakýchkoliv přikrášlení. Zkrátka a jednoduše, nakreslit kominíkovi realitu a ne pohádku.
Můj milý kominíku,
díky kvalitním webovým stránkám, které jsou postaveny v souladu s nejnovějšími trendy tvorby webových stránek a naplněny obsahem, který stojí na základech analýzy klíčových slov a metody SEO, se ti může ozvat téměř dva tisíce potenciálních zákazníků. Zde jsou přesná čísla, která nelžou. A pokud se chceš věnovat i montáži venkovních komínů po fasádě + přihodíme celý okres a ne jen poloměr 15 km od baráku, máme dalších cca. 250 zakázek navíc. To vše měsíčně. Líbí? Jdeme do toho? Není to levné, ale ono se to za rok, dva vrátí. Tak totiž funguje podnikání. Nic není hned a nic není zadarmo!
Nejdříve by se slušelo alespoň ve zkratce vysvětlit, kdo je to ten marketér se specializací na Content Marketing.
Marketér = osoba kovaná v Marketingu
Content Marketing = Marketing se zaměřením na obsah, neboli Obsahový Marketing - Obsah je král! Království za obsah, koně si nechte!
Takže už tušíme, kdo je kdo. A co mají tito dva odborníci společného nebo jaký je mezi nimi rozdíl? No z pohledu Internetu téměř žádný. Oba tvrdí to samé: Na Internetu "prodává" obsah!
Při vytváření obsahu nesmíme myslet jen na vyhledávače, ale kombinovat to i s pozorností čtenáře. Jedno nejde bez druhého. Když na krokolomný web přivedeme čtenáře a on se nám zakoktá u první věty, moc objednávek asi neudělá. Přemůže ho stres a udělá to, co bude považovat v ten daný okamžik za nejlepší: vycouvá. A to jen obrazně, ale skutečně použije tlačítko "zpět". A zbyde po něm jen záznam v publiku nebo v seznamu uživatelů (ale to už řeší PPC konzultant).
Pišme proto správně. Zajímavě. Poutavě. Jednoduše. Sdělte nějaké zajímavosti z oboru, ale zase nebuďte moc zajímavý. Nejde nám o to, aby se návštěvník zasekl a jen si četl. Nám jde o business. My musíe vydělávat. A proto pišme pro čtenáře a nezapomeňme na to nejdůležitější: Vyprovokovat ho k akci - Objednejte se (a podobně).
Takže SEO specialista není jen o tom, aby web byl na prvním místě ve vyhledávačích, ale aby návštěvnost generovala zisky. No ale i to je někdy těžké pořízení. Náš kominík totiž nemyslí pokrokovo ... je to podnikatelský diletant. Chce vše hned. Ideálně na počkání a to včetně zázraků a nemožného. Je nejdražší v okolí. Za prací nezajede. Telefony nezvedá. Dělá jen jednu věc a to ještě ani ne nejlépe. Je to zkrátka marketingovým mixem nepolíbený kominík. Toto uvádím jen proto, aby si nějaký čtenář nemyslel, že SEO specialista je odpovědný za výsledovky za kvartál a podobně. Když je klient mimo mísu, je holt mimo mísu i výsledek. SEO specialista dokáže dostat web na přední příčku. Dokáže zvýšit návštěvnost webu. Ale nedokáže přesvědčit čtenáře, že má koupit předražený aušus bez prozákaznického servisu.
Asi je na místě zde vykecat, jak to SEO specialista všechno dělá ... Asi nyní čekáte návod, jak udělat dvě tři věci tak a tak a mít hotovo. Ale ono to právě takhle jednoduché není. U každého webu je problém někde jinde. Ano, mnoho problémů má většina zakázek stejných. Možností jak chyby opravit je však více. Nemějte obavy. Něco vám řeknu zcela upřímně. A když těch pár bodů dodržíte, pomůžete si.
Řekněme, že máme analýzu klíčových slov za sebou. Známe tedy klíčové slovo na které se chceme dostat na přední pozice. Píši klíčové slovo, ale je jasné, že to může být více klíčových slov, anebo dokonce i celé vyhedávací fráze. Takže, víme klíčové slovo. Tečka. Tím slovem je "kominík".
Doména?
Máme fajn doménu? Má jednoduchou adresu? Má českou koncovku? Je bez nějakých záludností typu: kominik.adresadodavatelewebu.cz? Na jak dlouho je zaplacená? Jakou má historii?
Webhosting?
Kdopak je poskytovatelem webhostingových služeb? Nějaký profesionál nebo naopak nejlevnější dodavatel v okolí, kde nízká cena je vykoupane nízkými službami? Má webhosting omezený trafik nebo rychlost?
Konstrukce webu?
Samozřejmě i konstrukce webu má vliv na umístění na předních pozicích. Věk webu. Programovací jazyk a jeho verze. Validita zdrojového kódu. Objem dat webu k načítání, aby se web zobrazil rychle. Vložené styly grafiky. Kódy externích služeb. A mnoho dalšího ...
Struktura?
Vše má své zákonitosti a struktura webu to nemá jinak. A bohužel i zde, na druhou stranu pro naše štěstí, dodavatelé webů často nedodržují vůbec nic, natož nějaké webové standardy. A proč pro naše štěstí? No kdyby výrobci webových stránek byli důslední a rželi se nějakých standardů konstrukce a struktury webů, my, optimalizátoři, konzultanti a specialisté, bychom možná byli bez práce. Ale zase bych se toho tak moc nebál. Protože ruku v ruce s konstruktéry webů nám práci přidělávají jejich administrátoři, editoři, majitelé a provozovatelé. Co naplat, když často se starají o webové stránky sekretářky nebo řidiči na přestávce na oběd.
Obsah?
Docela častý nešvar je, že zákazník chce být na slovo kominík na prvním místě, ale v textu o sobě nenapsal ani "Ahoj, já jsem kominík a mou prací je čistit komíny" a diví se, že vyhledávače ho nehodí hned na TOP 5 výsledků.
Metadata?
Metadata jsou stručné informace o stránce. Jsou alespoň ty základní v pořádku? Už jsem viděl i weby, které neměly ani základní povinné prvky webu a když jsem kontaktoval výrobce proč to nedodal .. to bylo vytáček a řečí ve stylu "že on to takhle nedělá" a podobně. Alespoň title by to mělo mít v pořádku.
A když už zmiňujeme TITLE, tak k němu napíši něco více: TITLE = TITULEK a jedná se o titulek stránky. Každá samostatná stránka webu (na sólo stránce s url adresou) by měla mít zcela unikátní, tj. v něčem se lišící, titulek. Ve výsledcích vyhledávačů se tento titulek zobrazuje. Je to zpravidla to první a někdy i poslední, co uživatel vyhledávače z vašeho webu uvidí.
Takže se snažte. Není to exaktní věda. Nelze k tomu přistupovat tak, že jen takto XY je to správně. Podívejte se jak to má konkurence. Podívejte se, jak to má autorita v oboru. Podívejte se na titulek, jak byste ho napsali vy. Porovnejte to s klíčovými slovy z analýzy. A pak si hrajte. Optimalizace neznamená, že to uděláte jednou a je hotovo. Udělali jste změnu, ale nestačilo to na první stránku? Pokračujte. Zkoušejte to dál.
Zpětné odkazy?
Je obsah webu nebo vaše služby tak zajímavou záležitostí, že existují odkazy, které na váš web odkazují jako třeba takto: Zde je odkaz na váš web (samozřejmě - nefunkční - je to jen podtržený text, aby vypadal jako odkaz)! A máte jich opravdu mnoho? Pak v pořádku. Opraví se struktura a obsah webu a je asi vyhráno. Nemáte odkazy? Pak nás čeká mravenčí práce. Bez zpětných odkazů to opavdu nejde.
Kde jsou však doby minulé, kdy stačilo jen pár katalogů odkazů, pár odkazů v patičkách a bylo "vymalováno". Vyhledávače už poznali tyto techniky a již je ignorují. No, za každým koncem dobrých věcí je vždy zapotřebí hledat špatné lidi. A zde to není jinak. Takže zpátky na stromy: Vytvářejme kvalitní obsah, aby lidé na naše stránky odkazovali přirozeně - Linkbaiting, a nebo tomu odkazovému štěstíčku trochu napomáhali a budovali odkazy s partnery z různých webů - Linkbuilding.
Mikrostránky pro rozšíření odkazového portfolia
Dříve nebylo výjimkou, že například cestovní agentura s katalogem svých zájezdů provozovala ještě desítky dalších stránek, tzv. mikrostránek s obsahem nevalné kvality, to jen proto, aby si mohla z těchto miniwebů odkazovat na svůj hlavní web. Nejeden můj klient měl zájem o podobnou taktiku. Proč? Bylo to moderní. Šel jsem do toho? Nikoliv. A dnes je to dobře. Tyto věci už dávno nefunhují, tedy alespoň ne tak, jak dříve. Profit je minimální a práce kolem zkrátka moc. Chybí efektivita. Na druhou stránku. Každý druhý blog nebo podobný infoweb s úzkým záběrem je něčí mikrostránka.
Návštěvnost?
Předním pozicím napomáhá i samotná návštěvnost. Jak je to možné? Vyhledávače vyhodnocují i samotnou návštěvnost a trafik dat. Když si zajistíte návštěvnost jinak než z vyhledávačů, a to například reklamou, sociálními sítěmi a podobně a nebude to návštěvnost ve stylu "přišel a utekl" vyhledávače to poznají a začnou váš web na vybraná klíčová slova doporučovat jako řešení na problém uživatele vyhledávacího pole. A přední pozice nic jiného než doporučení svým uživatelům jako řešení použít ten a ten web, vlastně není. Chovejte se tak, abyste byli řešením problému. A tento přístup promítněte i do svého webu. Nečekejte za každým kliknutím objednávku a konverzi, ale spokojeného čtenáře. Ono se vám to vrátí.
A mnoho dalšího.
Pro úplnost připravuji SEO Check-list a bude ke stažení zdarma.
Máte-li zájem, už nyní i o něj napište.
Jakmile bude vložený, dodatečně pošlu.
Za tu hromadu let mi bylo položeno nemálo otázek vztahující se k SEO a k problematice optimalizace webů pro vyhledávače. Nemohu sem napsat všechny dotazy, ale zkusím alespoň ty nejčastější nebo nejzajímavější.
Tato otázka se musí rozdělit na dvě odpovědi. 1) Budeme-li veškeré kroky metody SEO dělat správně, pozitivně se ovlivní výsledky u obou předních českých vyhledávačů. Za 2) Každý vyhledávač má svůj vlastní tajný algoritmus vyhodnocující své vlastní priority, kterými chce uspokojit své uživatele, a proto změny nebudou u obou vyhledávačů stejné. Někde lepší, jinde horší. Ale ke změnám by dojít mělo. Někde získáte první pozici, jinde třeba devátou. Musíte si občas zkrátka vybrat.
Budete se možná divit, ale i toto byly občas používané metody mými konkurenty. Dostat klíčové slovo alespoň na 20 % z celkového objemu a výskytu a jistě to pomůže. Prosím, nepomůže. Navíc, dnes už jsou uživatelé a čtenáři náročnější. Nedávno jsem náhodou vlezl na jeden e-shop s pneumatikami a žasl jsem: Kupte si naše pneu. Pneu do zimy i léta. Vyberte si zimní pneu u nás. Zimní pneu na sníh i zimní pneu na led. No prostě síla ... Rovnou jsem odešel :) Nedalo se tam zůstat, číst ani vybírat řekněme nejen zimní pneu!
Standardně se uvádí že změny se projeví po cca. 2 - 3 měsících. Záleží na konkurenci v prostředí, ve kterém se pohybuje váš web. Některé změny se projeví i do týdne. Jiné do půl roku. A možná mohu rovnou spojit i s odpovědí, jak dlouho vydrží. Opět záleží na mnoha faktorech a nejsilnější slovo má vaše konkurence. Je li velká a také optimalizuje, stane se z toho všeho krysí závod. Budete všichni běhat v kolečku a nikdy nedoběhnete na konec. Je proto dobré se vymezit a optimalizovat na tzv. Dlouhý chvost.
Dlouhý chvost je překlad termínu, který se používá v SEO. Originál je Long Tail - dlouhý chvost nebo ocas. A rád uvedu na příkladu:
Kola - 281 000 000 výsledků
Jízdní kola - 5 760 000 výsledků
Pánská jízdní kola - 1 450 000 výsledků
Pánská horská jízdní kola - 678 000 výsledků
Pánská horská jízdní kola Praha - 670 000 výsledků
Pánská horská jízdní kola Praha 5 - 597 000 výsledků
Pánská horská jízdní kola prodej Praha 5 - 105 000 výsledků
Pánská horská jízdní kola Scott prodej Praha 5 - 38 500 výsledků
A do toho trochu odbočím:
Mlýnská kola - 737 000 výsledků
Koka-kola - 2 240 000 výsledků
Tučně jsou označené vyhledávací dotazy, které odpovídají označení Long Tail. Jsou to již specifické dotazy, které vedou ke konverzím. Už to nejsou obecné vyhledávací dotazy za účelem získat rozhled a vědomosti k problematice.
Konkurence Long Tail dotazů umožňuje najít ještě příležitost k optimalizaci a umístění se na předních pozicích. Rovnou klientům říkám, že na slovo (pro ilustraci) "Kola" nebudu optimalizování webu ani zkoušet. Ztráta mého času a financí klienta.
Otázka by se dala položit i jinak. Jak uškodí absence SEO mému podnikání? Bez SEO se na vaše webové stránky nedostanou ti správní návštěvnící. Občas k vám někdo zabloudí, ale to je asi tak všechno.
Příklad z praxe: Měl jsem klienta a ten měl web. Na něm nabízel věci ze svého oboru a k tomu tam měl malilinkatou zmínku, že jednou ročně jezdí na dovolenou někam do jizerských hor. Jeho návštěvníci na webu hledali jen tu zmíněnou chatu v Jizerkách. To bylo portfolio jeho návštěvnosti.
Takže toto se stane, pokud nebudete mít SEO. Pomůže tedy vašemu podnikání, když SEO budete mít? Přijdou k vám ti správní lidé. Potká se poptávka s nabídkou. Plácnou si dvě strany. Bude kšeft! Bude obrat. Bude zisk.
Tohle vypadá jako vymyšlená otázka, ale bohužel, není tomu tak. I taková otázka na jednání mi už bohužel nejednou (podobná, jinak položená) přistála na stole. Já chápu, že v dnešní době člověk nepozná všechno, ale zrovna toto? Prožívat obchodní úspěch přes Internet a nevědět to? Jako ano. Dotyčný nemusí mít SEO, ale i tak se mu může tak nějak dařit a mít to za dobré. Možností je, že by to se SEO bylo ještě lepší ...
Takže náznaky jak poznáte, že máte nebo nemáte SEO:
Dobrý den, já bych si chtěl objednat ten pronájem chaty u Jablonce. - Vy: No to bude asi nějaký omyl, my jsme zámečnictví.
Dobrý den, neruším, máte na mě minutku? Našel jsem vás na Internetu. - Vy: No vůbec ne, letos jste první kdo volá!
Dobrý den, nikde u vás na webu nemohu najít, kde vás mohu najít. - Vy: No právě jste nás našli, ale jinak jsme z Horné Dolné (chtěl jsem původně napsat z Brna, ale to by vypadalo na nějakou nevraživost) :)
Z podobných odpovědí snadno a rychle usoudíte, zda máte webové stránky v pořádku. Tři ilustrační situace dokládají, že webové stránky nejsou v pořádku. Nejsou v souladu s metodou SEO. Nejsou podporou podnikání. Doporučení: předělat a upravit.
A zase: Zní to jako hloupý vtip, ale opak je pravdou. Smutná realita. A jak to vzniklo? Dodavatel webu ve snaze zvýšit svůj honorář a přikrášlit fakturu, oznámil zákazníkovi, že k tomu webu přidal i to SEO, co se o něm furt tak mluví ... a to může být i důvod, proč některým z nás nemohou lidé přijít na jméno.
Podobně dobré informace:
Zrovna nedávno jsem taky hledal, kdo by mi postavil zdarma rodinný dům nebo dal grátis dovolenou u moře. A nic. Neuspěl jsem. Všechno se platí. A obor služeb je plnohodnotný obor. A SEO je služba jako každá jiná. Ano, občas ji nabízí někdo, kdo je i zadarmo drahý, ale to je zase jiná kapitola.
Jestli máte rádi záhady, hledání chyb, hodně testování a podobně, tak si SEO zamilujete. Není to však hračka pro každého. Kdo si hraje, nezlobí. A SEO vás ke zlobení fakt nepustí. Jen poctivé SEO má dlouhodobý efekt. Ale ne nekonečný. SEO je výzva, abychom dělali věci pořádně. Podle standardů. A pak vše bude na pohodu.
Přeji vám hodně úspěchů a kdybyste potřebovali s něčím pomoci, jsem tady. Radu dám zadarmo, ale o projekt se zdarma nestarám :)
Potřebujete nafotit svatbu? Ozvěte se.
Potřebujete správně nastavit PPC kampaně, zajistit jejich správu nebo optimalizovat stránky?
Hledáte ten nejlepší dětský tábor pro své dítě?
K dispozici aby vám pomohl ...
1.2.2018 jsem spustil svůj osobní blog. Neformální web, kde si budu tlachat o čem chci :)
Často se mě lidí ptají, jak pořádně nafotit svatbu a tak jsem se rozhodl zveřejnit několik rad.
Hlavní vedoucí dětského tábora nemá jen zábavu a srandu kolem sebe, ale také dost velké problémy ...